توسعه اقتصادی و برکت در خانواده

دستگیری از والدین به هنگام پیری

جایگاه زن در خانواده در ادیان جهان

جایگاه زن در خانواده از دیدگاه اسلام

ملاکهای انتخاب همسر
عوامل تضعیف استحکام خانواده
عوامل پیدایش سوءظن بین زن و شوهر
موانع خانوادگی و فرهنگی
عوامل اقتصادی
تبیین مفهومی تحکیم خانواده
عوامل فردی تحکیم خانواده
تأمین نیازهای جنسی
رشد جمعیت و مشکلات ناشی از آن
جمعیت و عوامل توسعه ( اشتغال – محیط زیست – مسکن – فقر و رشد اقتصادی – بهداشت و…)
پیامدهای کاهش جمعیت
اخلاق جنسی و کنترل جمعیت با یکدیگر ارتباط دارند
فرزندآوری وجمعیت
دیدگاه اسلام در مورد تعداد فرزند
تربیت فرزندان وباروری ثمربخش
رابطه سواد والدین با اوقات فراغت فرزندان
مشکلات زناشویی و راههای پیشگیری از آنها
روابط عاطفی و جنسی
راه های پیشگیری از اختلافهای خانوادگی
حل مشکلات خانوادگی با زوج درمانی
خصوصیات خانواده ایده ال
ویژگی‌های یک همسر ایده‌آل

 

برخی توضیحات عناوین مقاله درس دانش خانواده و جمعیت

دلایل اهمیت خانواده در اسلام

 

۱) مسأله تولید مثل: اصولاً راز بقای موجودات و انسان ها در طبیعت ، تقویت غریزه جنسی است .

۲) مسأله کسب استقلال: هنگامی که جوانی ازدواج می کند و جامعه کوچکی را به نام خانواده تشکیل می دهد ،در واقع احساس استقلال می کند و این احساس استقلال، موجب آرامش نفس می شود که در بالندگی و تکامل فرد و جامعه بسیار مؤثر است.

۳) حفظ عفت و مصونیت از گناه: در حدیث آمده است نیمی از دین جوان با ازدواج حاصل می شود و نیم دیگر آن با تقوا، بنابراین ازدواج از دین انسان حفاظت می کند به همین دلیل باید به آن اهمیت داده شود. اکثر بزهکاران  اجتماع، افراد مجرد هستند.

معصوم (ع)در حدیث دیگری می فرماید: اکثر اهل جهنم از غیر متأهلین هستند؛ یعنی افراد متأهل کمتر به سراغ گناه و خلاف می روند.

۴) ایجاد آرامش و تأمین اجتماعی: تمامی برنامه ها و اقدامات توسعه یک کشوردر چارچوب امنیت، مفهوم می یابد . حتی بهره برداری از آزادی ها نیز در پناه امنیت، امکان پذیر است. عدم امنیت مانع سازندگی می شود. در اثر ازدواج امنیت اجتماعی  ایجاد می شود، زیرا هنگامی که فرد ازدواج می کند با مسائلی چون تربیت فرزندان و سایر شئون زندگی خانوادگی در گیر می شود به همین دلیل کمتر به سوی اعمال بزهکارانه می رود ،اعمالی که موجب سلب امنیت فرد و اجتماع  می شوند .

بنابراین روی گردانی از سنت الهی موجب زوال پیوند اجتماعی و سقوط جامعه می گردد ، پس باید هر چه زودتر و بیشتر زمینه های روحی مناسب را برای جوانان فراهم کرد،زیرا میثاق ازدواج، مقدس ترین میثاق بشری است.

 

جایگاه زن در خانواده در ادیان جهان

 

اهمیت خانواده و توجه به نقش زوجین در حفظ و تکامل آن، مورد اهتمام تمامی ادیان اسلامی الهی بوده است. اینمقاله درصدد رهیافت به آموزه های قرآن کریم و کتاب مقدس است، تا از این رهگذر به نحوه نگرش و میزان اهتمام این کتب سه گانه، نسبت به جایگاه هر یک از زن و مرد در خانواده و تکالیف و حقوق برخواسته از آن دست یابد. مبنای تقسیم وظایف زوجین در این کتب، تناسب میان تشریع و تکوین است اما با این وجه تمایز که تفاوت‌های حقوقی و تکلیفی میان زوجین، درآموزه‌های قرآن کریم، خاستگاه تمایز جنسیتی نداشته و ریاست مرد بر مبنای عدالت، احسان و حسن معاشرت مطرح شده است. اهتمام به حیا و عفت زن و حفظ شخصیت انسانی او در جهت تحکیم بنیان خانواده وجه مشترک این کتب می باشد.

این توضیحات ادامه دارد ….

 

جایگاه زن در خانواده از دیدگاه اسلام

 

جایگاه زن در سازمان خانواده از دیدگاه اسلام (اندیشه اسلامی)
در سازمان خانواده ، امنیت و آرامش روانی بر پایه تامین صحیح نیاز جنسی “لتسکنوالیها .سوره روم آیه ۲۲ ” و ادامه حیات خانواده از طریق تولید مثل ، دو هدف اساسی اولیه به شمار می آید .
این دو هدف اولیه در منطق اسلام در راستای اصل آخرت گرایی مبتنی بر عقاید ، اخلاق و احکام اسلامی سامان می پذیرند و در مسیر رشد وتعالی ملکوتی انسان استقرار می یابند .
آرامش روانی حاصل از تامین صحیح نیاز جنسی ، آرامشی طبیعی و غریزی است که بسته و مقدمه رسیدن به آرامش معنوی و ملکوتی حاصل از معرفت ، پذیرش قلبی و عمل به تعلیمات الهی در قالب ارزش های اسلامی است که همان جریان “اسلام ” (معرفت ابتدایی و پذیرش ظاهری) ، “ایمان ” (معرفت عمیق و باور قلبی )و “تقوا ” (عمل به فرامین الهی به قصد قرب الهی ) است .
نکته قابل توجه این است که آرامش های ذکر شده که درون نهاد محکم خانواده سالم حاصل می شود ، تحقق نمی یابد ؛ مگر با مشارکت یکسان و همگام زن و شوهر که به عنوان ارکان اصلی تشکیل دهنده نهاد خانواده هستند .لیکن در رهنمود خداوند “زنان ” در نقش مادری و همسری محور و کانون امنیت و آرامش خانواده هستند .
اما با نگاه دقیق به آیه ۲۲روم و تاکید بر عبارت ” …. لتسکنوالیها …. ” در می یابیم که در روان شناسی قرآنی ، امر زناشویی و انس همسری ، گویای آن است که زنان شوهران خود را با جذب به سوی خویش و زدودن غبار خستگی ، آشفتگی و خشونت حاصل از فعالیت های اجتماعی پر تنش از روح و روان آنها ، آرامش و امنیت روانی به آنان هدیه می کنند . دقیقا مشابه نقش مادری که چنین وظیفه ای را در ارتباط با فرزندان خویش بر عهده دارد .
 

این توضیحات ادامه دارد ….

 Ù†ØªÛŒØ¬Ù‡ تصویری برای تحقیق رایگان در مورد دانش خانواده و جمعیت

عوامل پیدایش سوءظن بین زن و شوهر

 

یکم( با شروع زندگی مشترک، تفاوت سلیقه و نگرش در زن و شوهر آشکار میشود وهر یک متوجه می شوند که طرف مقابل در سلیقه و نگرش با ذهنیت دل خواه او متفاوت است و این، باعث ایجاد حس نفرت و بدبینی می شود. این احساس با گذشت زمان به خیا لپردازی و درون گرایی و سرانجام به گما نهای ناروا می انجامد.

دوم( تربیت خانوادگی، در تعیین مسیر زندگی مشترک نقش مهمی دارد. اگر پیش از ازدواج محیط خانوادگی، مثبتنگری،امنیت و حس اعتماد را در فرد تقویت نکرده باشد و در الگوپذیری از پدر و مادر، فقط به نکات منفی زندگی توجه شده باشد، بدگمانی در زندگی مشترک او و همسرش راه می یابد؛

نکات منفی بیشتر به چشم می آید و برداشت های نادرست از عملکرد همسر و نبود ارتباط کلامی صحیح، باعث بروز حس بدبینی می شود.

سوم( گاهی دخالت ها و حسادت های بی جای اطرافیان و خبرها و تحلی لهای نادرست آنها، در ایجاد بدبینی و بدگمانی همسران مؤثر است. این اطرافیان، دوستان شیطان اند که  پذیرش آنها در زندگی مشترک، باعث بروز بسیاری از مشکلات می شود؛ چنان که قرآن کریم فرموده است »: به درستی که شیاطین سخت به دوستان خود وسوسه م یکنند تا با شما به جدال و منازعه برخیزند و اگر از آنها پیروی کنید، مانند آنان مشرک خواهید شد« .

چهارم( در مواردی نیز چگونگی رفتار زن یا مرد در زندگی مشترک باعث ایجاد بدگمانی در همسر میشود،مانند رفتار و گفتار شک برانگیزیکی از زوجین؛ صحبت ازطلاق یا ازدواج مجدد- هر چند در قالب شوخی و یا طنز باشد- و یا ارتباط نامناسب با نامحرمان )خلوت کردن با آنها یا شوخیهای نامناسببدحجابی و بی حجابی زنان نیز از رفتارهای مهم شکبرانگیزبه شمار می رود می توان(

با اجتناب از این موارد، زمینه برطرف شدن شک و بدگمانی و جلب اعتماد طرف مقابل را مهیا نمود.

زیان ها و آثار بدبینی و بدگمانی در خانواده، بسیار گسترده و جبران ناپذیر است.

یکی ازپیآمدهای ناگوار آن در محیط خانواده نابودی حس همکاری و نبود اتحاد و پیوستگی میان

افراد خانواده است. همچنین بیاعتمادی،سبب کنجکاوی بیش از حد دو طرف در کارهای دیگری میشود

که موجب ایجاد اضطراب شدید روحی، تضعیف روحیه، تشنج فکری وناتوانی در رفتار صحیح در برابر افکار اشتباه می شود.

بدبینی، ریشه بیشتر دشمنی ها و نزاع های خانوادگی، احساس ناامنی فرزندان در محیط خانه و روی آوردن آنها به پناهگاه های نامطمئن و از هم پاشیدن کانون گرم خانواده هاست.

از سوی دیگر بدگمانی، راه نفوذ و دخالت افراد فرصت طلبی را می گشاید که با خبرهاینادرست، سبب ایجاد بیاعتمادی و گسستن پیوندهای عاطفی در کانون خانواده میشوند.

اگر شخص فاسق خبری آورد، درباره آن جستوجوکنید. نکند » : قرآن کریم دستور می دهد اگر

با نادانی به جمعیتی حمله کنید، سپس پشیمان شوید«

این توضیحات ادامه دارد ….

 

عوامل فردی تحکیم خانواده:

مورد اول: بینش و آگاهی:

پیش از هر چیز، سلامت و استحکام خانواده، در گرو برخورداری اعضا از بصیرت و بینش اجتماعی و نیز آگاهی های لازم برای سازندگی و پیش گیری از اختلافات و تضادهاست. بی تردید، خانواده ی لجام گسیخته، محصول ناآگاهی اعضای آن از اهمیت خانواده و نقش آن در سرنوشت افراد آن است. ناآگاهی در این زمینه سبب می شود همسران تلاش لازم را برای حفظ زندگی مشترک نداشته باشند. در این صورت، عواملی همچون غرورهای کاذب، توقع های نابجا، نداری ، خودپسندی ، بدگمانی و بی توجهی به موقعیت همسر، به زودی، بنیان خانواده را متزلزل میک‌ند و چون انگیزه ی لازم برای تداوم و پاسداری از آن وجود ندارد، راهی جز طلاق و جدایی باقی نمی ماند، در حالی که ریشه ی بسیاری از مشکلات خانوادگی، در نشناختن وظایف و راه های برقراری رابطه و روش حل مسائل است.

خوشبختانه و البته بر خلاف تصور موجود، دین آموزه های فراوانی در حوزه ی مهارت های زندگی دارد؛ آموزه هایی دیده یا به درستی فهمیده نشده اند. به دلیل جایگاه مهمی که خانواده و رضامندی از زندگی در تکامل معنوی انسان دارد، اولیای دین آموزه های فراوانی به پیروان خود آموخته اند. مهارت های زندگی شامل مجموعه ای از توانای یها هستند که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش م یدهند . در نتیجه، شخص در زندگی مشترک قادر می شود بدون این که به خود یا طرف مقابل صدمه بزند ، مسئولیت های مربوط به نقش خانوادگی خود را بپذیرد و با چالش ها و مشکلات روزان هی زندگی به شکلی مؤثر روبه رو شود.

 

منابع:

 


 

ایران تحقیق

جهان مقاله